
وی ادامه داد: در این دوره به معضل دیگری در فرآیند پرورش پیانیستهای کشورمان یعنی نوازندگی حرفهای و اجرای عمومی پرداختهایم. بههمین دلیل تور کنسرت در ۶ شهر کشور و اجرا با ارکستر در جوایز برگزیدگان پیشبینی شده است. این پیانیستهای نوجوان و جوان با حضور در برنامه فشرده اجرا در شهرهای مختلف با چالشها و ملاحظات حرفهای این عرصه روبرو میشوند. از سویدیگر، اجرای ایشان در شهرهای دیگرِ کشورمان که بهطور معمول کمتر شاهد اجرای موسیقی کلاسیک هستند، برای علاقه مندان و اهالی این حوزه در آن شهرها، بار آموزشی فراوانی خواهد داشت.
دبیر دومین دوسالانه جایزه پیانوی باربد درباره چگونگی شکل گیری چنین جایزه ای بیان داشت: دوقطبی فاصلهداری در سیستم آموزشی، همچنین جشنوارههای حوزه موسیقی کلاسیک کشور ما پدید آمدهاست؛ از یک سو با تعداد بسیار زیاد و فزاینده علاقه مندانِ موسیقی روبرو هستیم که در آموزشگاههای آزاد مشغول یادگیری هستند، اما از آنجا که اغلب آنها دانشآموز و دانشجو هستند، فرصت کافی برای تمرین ندارند، در نتیجه تراکنش بالای این حوزه، خروجی چندان باکیفیتی ندارد. در سوی دیگر، اندک دانشگاهها و هنرستانهای کشور هستند که سالانه تعداد اندکی نوازندهی آزمودهتر از آنها فارغالتحصیل میشوند. برای هنرجویان آموزشگاهها جشنواره سازمانیافته و ویژهای وجود ندارد. معدود جشنوارههای تخصصی کشور هم بسیار نخبهگرا هستند و برای غیر از دانشآموزان و دانشجویان موسیقی، راهی به آنها نیست. رویکرد ما به جایگاه جایزه باربد، جایی بین این دو قطب است؛ جشنوارهای که ضمن حفظ و رعایت استانداردهای فنّی، مجالی برای عرضاندام و تجربهاندوزی طیف گستردهتری از پیانیستها باشد.
اسماعیلی در خصوص حمایت از برگزیدگان این جایزه بر خلاف دیگر جشنواره های کشور گفت: برای بالغ بر ۴ دهه، فعالیت در حوزهی موسیقی کلاسیک ایران بیش از هرچیز، به تدریس محدود شده، چرا که چشمانداز روشنی برای فعالیت بهعنوان نوازنده، وجود نداشتهاست. شاید به همین دلیل هم در عرصهای چون نوازندگی، که به تعامل زنده و پویا با مخاطب وابسته است، تنها به اعطای لوح و مبلغی جایزهی نقدی اکتفا شده است. این چنین است که با این واقعیت تلخ روبرو میشویم که در هیچ ساز کلاسیکی، حتی بهاندازه انگشتان یک دست هم نوازندهی ویرتوئوز تربیت نکردهایم! تمرینِ اجرا، اجراهای بیشتر است. پس ما سراغ این آسیب رفتیم. مطمئنا برگزاری تور کنسرت برای این
پیانیستهای جوان، ضامن نوازنده حرفهای شدنشان نیست، اما مطمئنا گامی بلند بهسوی آن است.
وی در خصوص اضافه شدن دیگر سازهای کلاسیک به جایزه خاطر نشان کرد:سرمایهگذار این جایزه، مجموعه پیانوی باربد است. این مجموعه شامل یک کارخانه مونتاژ و اسمبل پیانو و دوازده نمایندگی فروش در ۱۲ شهر کشورمان میشود. جناب ملازم، بنیانگذار و مدیر مجموعه باربد که خود، موزیسین و مدرس مجرب موسیقی هستند، تصمیم گرفتند از توان اقتصادی مجموعهشان در راستای فعالیت هنری و فرهنگی و ارتقای سطح آموزش موسیقی استفاده کنند. بهدلیل تمرکز اصلی این مجموعه بر ساز پیانو، در آغاز، جشنوارهای برای این ساز تدارک دیده شد، که امیدوارم پایا و پویا بماند،اما باتوجه به اینکه گالریهای باربد در عرضه ویولن، گیتار، هارپ و ... هم فعال هستند، برگزاری جشنوارهای برای این سازها نیز موضوعیت دارد.
اسماعیلی با اشاره به انتشار فراخوان این دوره از جایزه افزود: فراخوان دومین دوسالانه جایزه باربد به صورت رسمی منتشر شده و علاقمندان در چهار رده سنی می توانند آثار خود را تا ۳۰ دی ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. شورای بازبینی نتایج خود را ۷ بهمن ماه اعلام خواهند کرد و راه یافتگان به مرحله نهایی ۵ و ۶ اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می روند.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت جایزه باربد به نشانی com.barbadpianoprize.www مراجعه کنند.