بعدی
like
تهیه کننده مقصر و متهم ردیف اول است

وحید جعفری درگذشت،خبر ساده بود،اما سنگین

‏. ‏(‏۲۱-‏مهر-‏۱۳۹۸)

آرت کافه-ملانصرالدین:خبر سوختگی و سپس درگذشت طراح صحنه جوان ایران سرصحنه سریال «خواب زده ها» در حرف ساده بود،اما در عمل واقعه ای دردناک و جانگداز که از شدت تاسف جان آدمی را به لب می رساند.
بارها و بارها سر صحنه های فیلم ها و سریال های ایرانی،عوامل پروژه دچار حادثه شده و گاهی جان باخته اند.کشته شدن علی سجادی حسینی بازیگر و کارگردان و پیمان ابدی،بدلکار و طراح جلوه های ویژه،نمونه های مهم آن هستند،اما بی شک سوختن دردآور وحید جعفری جوان جانگزاترین آنهاست.
چرا باید چنین اتفاقات ناگواری بیفتد؟مسوول واقعه کیست؟چرا در ساخت فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی،امنیت و سلامت عوامل پروژه ها تامین نمی شود؟!
تهیه کننده هر فیلم یا سریالی، هنگام رخ دادن چنین اتفاقاتی مقصر است و باید جوابگوی اهمال کاری خودش باشد.تهیه کننده مجموعه «خواب زده ها» متهم ردیف اول این حادثه اسفبار است و باید پاسخگوی اهمال و اعمال خود باشد.
وظیفه تهیه کنندگی، تنها این نیست که بودجه ای را خرج پروژه کرده و دستمزد عوامل را بدهد.ایجاد امنیت برای تمام کسانی که در ساخت فیلم یا سریالی همکاری دارند از واجبات کاری وی است.عجیب است که این اصل مهم همیشه در ایران نادیده گرفته می شود.بد تر از همه اینکه با مسبب اصلی حوادثی که سر صحنه پروژه ها رخ می دهد،هرگز برخوردی محکم صورت نگرفته و نمی گیرد.اگر این سختگیری در مورد حادثه های پیشین اعمال می شد،دیگر کسی شاهد این گونه حوادث تلخ نبود یا بسیار کمتر بود.نادیده گرفتن و برخورد سختگیرانه نداشتن با مقصران، باعث شده برخی از تهیه کنندگان که نفر اصلی و مسوول پروژه هستند،این مهم را جدی نگیرند و همواره چنین اتفاقاتی بیفتد.جان مردم و هنرمندان با ارزش تر است یا چند پاره کاغذ که به آن پول می گویند؟!
مرگ دلخراش یک جوان هنرمند سر صحنه فیلمبرداری،اتفاقی ساده نیست که بتوان از آن به سادگی گذشت و نادیده اش گرفت.باید مسوولان امر با این حادثه به شدت برخورد کنند تا بعضی از تهیه کنندگان اهمال کار،به خود بیایند و با ایجاد تامین برای لوکیشن ها و رعایت اصول ایمنی،آن هم به طور کامل،سلامت دست اندرکاران پروژه ها را تضمین کرده تا جان شان به خطر نیفتد.
متخصصان سازمان آتشنشانی باید محل آتش سوزی را بازدید کرده و نظر تخصصی خود را بدهند تا مشخص شود از لحاظ ایمنی محل فیلمبرداری دارای استانداردهای لازم بوده است ؟همچنین باید بررسی شود هنگام وقوع آتش سوزی وسایل لازم برای اطفای حریق وجود داشته است؟پس از اعلام گزارش و نتیجه گیری متخصصان سازمان آتشنشانی باید با مقصران برخورد قانونی کرد.


یادداشت وحیدجعفری ملانصرالدین  خواب زده ها  آتشنشانی حریق لوکیشن

@nasrodinmolla