بعدی
like

حسین آهی؛شمس الدین محمد بن قیس زمان

‏. ‏(‏۸-‏مرداد-‏۱۳۹۸)

مسوولان فرهنگی کشور نباید تنها اخبار سلبریتی های کاذب را پیگیری کرده و با آنان عکس و فیلم بگیرند! سلبریتی های خودخوانده جز تیشه زدن به فرهنگ این کشور کهن،چه کاری از عهده شان برآمده و می آید؟

آرت کافه-سیدرضااورنگ:ایران بزرگ همواره به ادیبان نام آور خویش بالیده و خواهد بالید.مردان و زنان بزرگی که زبان و ادبیات پارسی را زنده نگه داشته و شکوه و عظمت اش را افزایش داده و می دهند.مرگ هر ادیبی ضایعه ای است جبران ناشدنی و دردی جانگزا،زیرا که پایه های ادبیات و فرهنگ به لرزه در می آید.
بسیاری از این بزرگان غریبانه زندگی کردند و غریبانه تر مرگ را در آغوش کشیدند.در این چند دهه کاخ ادبیات ایران ستون های عظیمی را از دست داد که جایگزین کردن شان امری محال بوده و خواهد بود.برخی چنان غریبانه مردند و در خاک خفتند که حتی ادیبان و اهالی هنر و رسانه نیز یا متوجه نشدند یا مدت ها بعد خبر عروج شان را شنیدند،چه رسد به مردم کوچه و بازار.
حسین آهی که او را شمس الدین محمد بن قیس زمان می خواندند نیز دیار فانی را رها و در جنت ماوا سکنا گزید،ادیبی که با پیکری تکیده در عرصه فرهنگ و ادبیات ایران بزرگی کرد.روز گذشته که خبر درگذشت او منتشر شد،بسیاری او را نمی شناختند و نمی دانستند این بزرگمرد کیست و چه خون دل ها خورده برای زنده نگه داشتن ادبیات ایران عزیز!
این خصلت ادیبان است که اهل جار و جنجال نبوده و خلوت را به جلوت ترجیح دهند،اما مسوولان و مردم باید قدرشناس بوده و وظیفه خویش را در قبال این بزرگان انجام دهند.
حسین آهی ادیبی بود که از کودکی به واسطه پدر بزرگوار و شاعرش با ادبیات غنی پارسی آشنا شد. وی به زبان‌های فارسی، عربی، پهلوی و آلمانی نیز تسلط داشت.در علومی مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام هم صاحب‌نظر بود. در عنفوان جوانی کتاب «بحور شعر فارسی» را منتشر می کند که مورد تقدیر بزرگان ادب قرار می گیرد.
فن عروض از فنون دشوار ادبیات فارسی و عربی است که مرحوم حسین آهی تسلطی کامل بر آن داشت و چندین کتاب در باره آن نوشته است.به خاطر این توانایی به او لقب شمس الدین محمد بن قیس زمان دادند که الحق شایسته چنین عنوانی بود.
«بحور شعر فارسی»، «فهرست کامل عروضی دیوان ناصر خسرو»، «فرهنگ اصطلاحات ادبی»، «خیام شناسی»، «فهرست عروضی حافظ»، «دیوان ریاضی یزدی (حواشی و تصحیح و مقدمه)»، «تصحیح و شرح دیوان کامل بیدل» و «تصحیح کتاب کامل شیخ بهایی» تعدادی از کتاب هایی است که از حسین آهی منتشر شده است.
وی شاعری توانمند نیز بود که تسلط کامل بر انواع شعر داشت،اما با غزل انسی دیگر داشت و الحق خوب می سرود.
خدمات ارزنده و گرانبهای این استاد بی بدیل ادبیات پارسی را نمی توان قدر ندانست و و منتش را بر گردن ننهاد.مسوولان و مردم باید قدردان حسین آهی و استادان بزرگ ادبیات پارسی باشند،زیرا آنان پاسداران و احیا کنندگان فرهنگ و ادب ایران زمین هستند.
مسوولان فرهنگی کشور نباید تنها اخبار سلبریتی های کاذب را پیگیری کرده و با آنان عکس و فیلم بگیرند! سلبریتی های خودخوانده جز تیشه زدن به فرهنگ این کشور کهن،چه کاری از عهده شان برآمده و می آید؟باید قدردان ادیبان مودبی باشند که تمام زندگی خویش را وقف فرهنگ و ادب ایران زمین کردند تا همواره پاینده و سرزنده باشد.
اهالی هنر و مردم ایران نیز باید خدمتگزاران فرهنگ و ادب خویش را بشناسند و قدرشان را بدانند،زیرا این ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و ادب هستند که همواره می درخشند،نه سلبریتی های کاذبی که چند صباحی سوسو می زنند و بعد خاموش می شوند.
خداوند حسین آهی و دیگر بزرگان عرصه فرهنگ و ادب ایران زمین را بیامرزاد و قرین رحمت فرماید.


یادداشت سیدرضااورنگ حسین آهی شمس الدین محمد بن قیس  بحور شعر فارسی    فهرست کامل عروضی دیوان ناصر خسرو    فرهنگ اصطلاحات ادبی    خیام شناسی    فهرست عروضی حافظ    دیوان ریاضی یزدی (حواشی و تصحیح و مقدمه)    تصحیح و شرح دیوان کامل بیدل

@nasrodinmolla