بعدی
like
رونمایی از پوستر سی‌ و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

تابش: «رویای کودکان سیل زده را بسازیم» شعار امسال جشنواره است

‏. ‏(‏۸-‏مرداد-‏۱۳۹۸)

آیین رونمایی از پوستر سی‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با طراحى حمیدرضا بیدقی و رونمایى از پوستر سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور با طراحی فرشید مثقالی در میدان تاریخی امام خمینی (ره) اصفهان، سر در بازار قیصریه برگزار شد.

‏به گزارش آرت کافه، علیرضا تابش دبیر جشنواره پیش از آغاز مراسم رونمایی از پوستر جشنواره از موزه عمارت بین‌المللى قیصریه بازدید به عمل آورد.


سینما جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرشید مثقالی حبیب ایل بیگی    مسعود احمدیان   علیرضا تابش شهرداراصفهان

در این مراسم که با حضور دکتر نوروزى شهردار اصفهان، جعفری مدیر هنری ارشاد اصفهان، مدیران شهرى و هنرمندان سینما و تلویزیون اصفهان، حبیب ایل بیگی، مدیر بخش المپیاد جشنواره، مسعود احمدیان مدیر اجرایی جشنواره و خانواده های شهدا برگزار شد، علیرضا تابش در ابتدا ضمن خیرمقدم به حاضران و تشکر از مدیران جشنواره و همچنین اداى احترام به سیل زدگان کشور گفت: خوشحالیم که جشنواره امسال با ایام مبارک عید غدیر همزمان شده و به همین مناسبت در ستاد جشنواره و شهرداری اصفهان تصمیم گرفتیم این دوره با تمهیداتی خاص برگزار شود.

وى ادامه داد: شعار امسال جشنواره «رویای کودکان سیل زده را بسازیم» شد و در این راستا تلاش‌مان این است در فضای همدلی و همکاری با هنرمندان برنامه‌های متنوعی را ساماندهی کنیم که نمایش فیلم با «سینما سیار» از سوی انجمن سینمای جوانان ایران همزمان با جشنواره، در مناطق سیل زده و برای کودکان سیل زده ، یکی از آنهاست.
‏‎
دبیر سی‌ و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان افزود: همچنین نمایشگاه عکس کودکان مناطق سیل زده در جشنواره امسال برپا خواهد شد، فراتر از این اقدامات، برنامه‌هایی که منجر به جمع آوری کمک‌های مالی به مردم مناطق سیل زده شود، همزمان با جشنواره در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است. ساختن رویای کودکان سیل زده و فرداهایی پر امید و نشاط برای آنان در گرو همدلی امروز مردم برای زدودن رنج‌های آنان است و امیدواریم با حسن همکاری جامعه هنری و عوامل جشنواره بتوانیم از این ظرفیت به سود صلح و بشردوستی استفاده کنیم.

تابش با تاکید بر اهمیت این جشنواره اظهار داشت: مخاطبان این جشنواره کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان هستند و این رویداد آبروی ایران و اصفهان در عرصه بین‌المللی و سینما است، تلاش‌ها و حمایت‌های شهرداری اصفهان از این جشنواره قابل تقدیر است.اصفهان با توجه به مقیاس‌های بین المللی ظرفیت‌ خوبی برای برگزاری رویدادهای بزرگ نظیر جشنواره فیلم کودک دارد، اما رویدادهای ویژه سینمای کودک و نوجوان باید در طول سال توسعه یابند و این زنجیره تکمیل شود.چرا که اصفهان می‌تواند «قطب خلاقیت سینمای کودک و نوجوان» در ایران باشد.

دبیر جشنواره با تشریح ویژگى‌هاى پوستر این دوره گفت: دیده شدن نشاط و فانتزی کودکانه، اشاره به جهانی بودن جشنواره‌، ایرانی و امروزی بودن گرافیک پوستر و نشانه‌هایی از شهر میزبان جشنواره یعنی اصفهان، از جمله نکات و مواردی است که در طراحی پوستر جشنواره مد نظر بود و وقتى به گرافیست‌های متعددی مراجعه کردیم، به این نکات تاکید شد. بعد از اجرای ده‌ها اتوﺩ اولیه، سرانجام بر سر یکی از اتودهای آقای حمیدرضا بیدقی که خصوصیات و شرایط جشنواره را داشت، توافق صورت گرفت.

تابش تشریح کرد: فانتزی و شاد بودن و اشاره به جهان کودکان، جهانی بودن (اشاره به پنج قاره یا پنج حلقه المپیک)، اشاره به اصفهان (استفاده از نقوش سقف مسجد شیخ لطف الله و نقوش چاپ باتیک)، وفاداری به سنت‌های نگارگری ایرانی در نحوه ارائه پرسپکتیو و ساخت و ساز صورت‌ها، تمثیل سینمایی تماشای تصویر از یک روزن، آسمان لاجوردین و زمین اُخرایی رنگ اصفهان و ایران نکاتی است که در پوستر جشنواره مد نظر طراح آن قرار گرفته است.


سینما جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرشید مثقالی حبیب ایل بیگی    مسعود احمدیان   علیرضا تابش شهرداراصفهان

پوستر سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور نیز که همزمان با سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان برگزار می‌شود، را استاد فرشید مثقالی تصویرگر، مجسمه‌ساز، کارگردان، انیمیشن‌ساز، نویسنده و طراح گرافیک موفّق ایرانی و اصفهانی طراحی کرده است و در صحبتى که با ایشان داشتم درباره پوستر المپیاد فیلمسازی نوجوانان معتقدبودند: «هنگامی که بچه‌ها را موقع نگاه کردن به تلویزیون و یا فیلم در سینما تماشا می‌کنیم، یکی از اعجاب‌آورترین نکته‌ها، غرق شدن هیپنوتیزم‌وار آنها در فیلم است. مثل اینکه تمام دنیا را فراموش می‌کنند و عمیقاً در فیلم فرو می‌روند.اگر یکی از منظورهای المپیاد و جشنواره، دعوت بچه‌ها به دیدن فیلم‌ها است، پس این پوستر سعی می‌کند حس و شعف تماشا را در مخاطب قلقلک دهد. بیائید و ببینید و لذت ببرید.»

تابش در بخش دیگرى از این مراسم گفت: استقبال هنرمندان ایران و سایر کشورها و تعداد آثار شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف جشنواره خوب بوده و با پایان کار هیات‌های انتخاب فیلم، کار دعوت مهمانان خارجی انجام شده است. در بخش «بین‌الملل» جشنواره امسال تنوع زیادی ایجاد شده و علاوه بر فیلم‌های آسیایی، فیلم‌های اروپایی و تولید مشترک نیز خواهیم داشت.

وى تاکید کرد: امسال نگاهی به سینمای کشورهای همسایه نیز خواهیم داشت، به همین منظور نیز بخش جنبی «طلوع تفلیس» را از کشور گرجستان داریم. همچنین مرور فیلم‌های تاتارستان هم از دیگر بخش‌های جنبی بخش «بین‌الملل» جشنواره سی و دوم است. تلاش کردیم فعالان سینمایی شهرهای خواهرخوانده اصفهان را شناسایی و به جشنواره دعوت کنیم، امسال میهمانانی در قالب داور کودک و نوجوان، داور بزرگسال، مدرس ورکشاپ، سخنران و ... از شهرهای‌ ایروان ارمنستان، لاهور پاکستان، کوالالامپور مالزی، گیونگجو کره جنوبی، حیدرآباد هند، سنت پترزبورگ روسیه و فلورانس ایتالیا به جشنواره دعوت شده‌اند. همچنین فیلم‌هایی تولید شده در کشورهایی همچون‌ آلمان، اسپانیا، ژاپن و ... که یک شهر را به عنوان خواهرخوانده اصفهان اعلام کرده‌اند، در بخش‌های مختلف مسابقه جشنواره حضور دارند.


سینما جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرشید مثقالی حبیب ایل بیگی    مسعود احمدیان   علیرضا تابش شهرداراصفهان

تحقق رویای کودکان سیل زده در سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان
قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در ادامه آیین رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد در میدان امام(ره) که مظهر زیبایی و تجلی گاه توانایی بشری در تمام هنرها است، گفت: سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با همت والای شما کودکان و نوجوانان که مسوولانه در عرصه جشنواره بزرگی که عنوان بین‌المللی را با خود حمل می‌کند به کودکان اختصصاص دارد، برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: شما کودکان و نوجوان در ساخت پلی حضور یافته‌اید که قصد دارد دل کودکان جهان را به هم نزدیک کند و دل کودکان اصفهان و ایران را به مسیر دوستی و مروت صلح پایدار ببرد و نقش کودکان و نوجوانان در این مسیر بسیار اهمیت دارد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تمام برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ماه برای همدردی با ملت ایران به مردم سیل زده تقدیم شد، تصریح کرد: هرساله در اردیبهشت ماه و به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان جشن هایی در استان برگزار می‌شد که امسال با تصمیماتی که در مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر گرفته شد این شادی به کودکان سیل زده تقدیم شد.

نوروزی با اشاره به پیام سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: پیام سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای کودکان سیل زده و بیان رویای کودکان سیل زده است و با هنرنمایی و نمایش، فیلم و تلاش های کودکان و نوجوانان شاهد شاد شدن دل همه کودکان سیل زده خواهیم شد.

وی با اشاره به دستاوردهای جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان دستاوردهای زیادی از جمله شکوفایی استعداد، خلاقیت و نوآوری در عرصه فیلم و پله ای برای صعود هنرمندان اصفهان است، اما امسال با حضور شما کودکان و نوجوانان که آینده ساز ایران هستید قصد داریم رویای کودکان سیل زده را بسازیم.