بعدی
like
نگاهی به تئاتر «جادوی پاهای من»

جادوی تئاتر برای ذهن کودکان

‏. ‏(‏۱۱-‏تیر-‏۱۳۹۸)

جادوی پاهای من به خوبی توانسته جادوی تئاتر را برای شکوفایی ذهن کودکان به نمایش بگذارد

آرت کافه-علیرضا لرک:این روزها تئاتر کودک «جادوی پاهای من»با نویسندگی زهرا شایان‌فر و کارگردانی مشترک زهرا شایان فر و سیاوش قلعه‌وردی در سالن پرواز در حال اجراست.
فعالان تئاتر کودک همیشه این دغدغه را دارند تا بتوانند کاری را روی صحنه ببرند که ذهن کودک را با خود درگیر کند . به جرات می‌توان گفت جادوی پاهای من این کار را به خوبی انجام داده است و ایجاد معماهای ساده، اما در عین حال تفکربرانگیز در بخش‌های مختلف باعث می‌شود تا ذهن کودکان درگیر داستان شود.
این تئاتر کودکان و حتی در بخش‌هایی بزرگسالان را با خود درگیر می‌کند و اجرای تئاتر را برای تماشاگر لذت‌بخش‌تر می‌کند.در جادوی پاهای من مهم نیست که چه سنی داشته باشید، زیرا آنچنان غرق در حل معما می‌شوید که یادتان می‌رود که شما تماشاگر این تئاتر هستید.
در بخش‌هایی بزرگسالان کودک درون خود را آزاد کرده و آنچنان فریاد می‌زنند که گویی قرار است با رمزگشایی از معمای داستان به آنها جایزه‌ای ویژه داده شود. همین شور و شوق در بزرگسالان باعث می‌شود تا کودکان نیز به رقابت با آنها بپردازند و برای حل معمای به وجود آمده از پدر و مادر خود پیشی بگیرند.
نویسنده و کارگردانان این تئاتر سعی کرده‌اند با ایجاد معماهای مختلف ذهن کودکان را قلقلک دهند و آنها را وادار به تفکر کنند که در کمتر کار کودکی چنین درگیری ذهنی را مشاهده می‌کنیم. در این تئاتر شما با آهنگ‌ها و کلام سخیف از سوی بازیگران روبرو نمی‌شوید، بلکه پرسش‌های جدی را می‌بینید که باعث می‌شوند که کودک و بزرگسال به آن فکر کنند.
جدای از محتوای داستان سر و ظاهر جذاب بازیگران هم در دلپذیر شدن دیدن تئاتر دخیل است، کلاه‌گیس‌های صورتی و لباس‌های رنگارنگی که باعث می‌شود تا هیجان در کودکان فوران کند.
در بخش موسیقی هم کارگردانان با انتخاب‌های مناسب کسالت را از کودکان دور می‌کنند و حتی در بخش‌هایی بزرگسالان را نیز به تحرک وا می‌دارند.
مکان مناسب این اجرا هم قابل توجه است، سالن پرواز دو خصوصیت خیلی مهم دارد اول آنکه در محدوده طرح ترافیک قرار نگرفته و دوم آنکه دارای پارکینگ است و به راحتی می‌توان به آنجا دسترسی داشت.
جادوی پاهای من به خوبی توانسته جادوی تئاتر را برای شکوفایی ذهن کودکان به نمایش بگذارد ،به صورتی که بعد از اتمام تئاتر، شما با چهره‌های پیروزمندانه کودکانی روبرو هستید که توانسته‌اند نه تنها معماهای داستان را حل کنند، بلکه با بسیاری از نادانسته های پیرامون خود آشنا شده‌اند.
و نکته پایانی، تئاتر کودک «جادوی پاهای من» از آن دست اجراهایی است که باید دست کودکان و نوجوانان را گرفته و بدان‌جا برد تا برای ساعاتی هم که شده جدا از روزمرگی‌هایی که ما پدران و مادران برای شان ایجاد کرده‌ایم به خوشی و تفکر و شادی بپردازند.