بعدی
like
بازی بسیارضعیف پیمان معادی در فیلم مایکل بی

«شش زیرزمینی»،فیلم نیست،یک بازی ضعیف کامپیوتری است!

‏. ‏(‏۲۸-‏دی-‏۱۳۹۸)

بازی پیمان معادی در فیلم «شش زیرزمینی» آن قدر ضعیف و ناشیانه است که ناخودآگاه عرق شرم بر پیشانی مان می نشیند.

آرت کافه-سیدرضااورنگ:آثار هالیوودی،بی شک جذاب ترین و هیجان انگیزترین فیلم ها در سینمای جهان هستند.گیشه ای پر رونقی که همیشه این فیلم ها دارند شاهد این مدعاست.شخصا سینمای هالیوود را دوست داشته و اغلب فیلم هایش را پیگیری می کنم،هرچند که گاهی انسان در این سینما با آثاری مواجه می شود که دارای ضعف های شدید در قصه و ساختار هستند.
هالیوود چندین دهه است که بر سینمای جهان آقایی کرده و بسیاری از سالن های سینما را در سراسر گیتی به تسخیر درآورده است.کشورهای صاحب سینمایی چون:انگلیس،فرانسه و ایتالیا نیز نتوانسته و نمی توانند پابه پای هالیوود حرکت کرده و شانه به شانه اش بسایند.
هالیوود سینمای پر قدرت و جذابی دارد که همیشه در آستین خود اس های برنده ای دارد.در هر دهه از سینمای جهان،هالیوود همیشه برگ برنده را رو کرده و هرگز از زمان عقب نیفتاده است.به همین دلیل است بعد از دهه های متوالی همچنان سینمایش پر مخاطب است.
با این وجود،بسیاری از فیلم ها نیز در هالیوود ساخته می شوند که نه تنها جذاب و تماشاگر پسند نیستند،بلکه دارای ضعف های بیشماری هستند که تماشاگران و منتقدان رغبتی به دیدن آنها ندارند.
یکی از این گونه فیلم ها «شش زیرزمینی»( Six Underground) با تهیه‌کنندگی و کارگردانی مایکل بی است که سال ۲۰۱۹ منتشر شد. رایان رینولدز، ملانی لوران، آدریا آرجونا، بن هاردی، کوری هاکینز، پیمان معادی و دیو فرانکو بازیگران آن هستند.
داستان فیلم دربارهٔ یک گروه شبه‌نظامی زیرزمینی ۶ نفره است که به روح یا شبح شهرت دارند . آنان مأموریت پیدا می‌کنند تا حاکم دیکتاتور کشور خیالی تورگستان را از بین ببرند.
به سختی می توان باور کرد که «شش زیرزمینی» ساخته مایکل بی کارگردان مطرح هالیوود و سازنده مجموعه فیلم های موفق و پرفروش «ترنسفورمرز» و «پسران بد» باشد.هرچند برخی از صحنه های اکشن فیلم نشانه هایی از این کارگردان کاربلد دارد،اما با این وجود تفاوت بسیاری با دیگر فیلم های مایکل بی دارد.
سخت است برای این فیلم نکته ای مثبت را به ثبت رساند،زیرا نه در داستان و فیلمنامه دارای قوت است و نه در ساختار و شخصیت پردازی.در دیگر فیلم های مایکل بی ،شخصیت ها باور پذیر و ملموس بودند،اما در «شش زیرزمینی» به شخصیت های کارتونی بیشتر شبیه هستند. بازیگر مطرحی چون رایان رینولدز در این فیلم بازی می کند که قدرت بازیگری اش در آثار گذشته دیده شده بود،اما در این فیلم،حتی شبحی از او نیز دیده نمی شود.هیچ یک از بازیگران بازی قابل توجه نداشته و یکی از یکی ضعیف تر ظاهر شده اند،انگار که برای اولین بار است مقابل دوربین رفته اند.همیشه آرزو داشتیم که یکی از بازیگران ایرانی در فیلم های هالیوودی بازی کند تا هنرنمایی اش را به رخ زمین و زمان بکشیم،اما متاسفانه بازی پیمان معادی در فیلم «شش زیرزمینی» آن قدر ضعیف و ناشیانه است که ناخودآگاه عرق شرم بر پیشانی مان می نشیند.شرمنده می شویم که چرا یک بازیگر ایرانی وقتی موقعیتی برای عرض اندام در جهان پیدا می کند،این قدر ضعیف ظاهر می شود.بازی پیمان معادی آب سردی بود که بر تندیس آرزوهای مان ریخته شد و دوباره به ما یادآوری کرد که بین بازیگران ایرانی و هالیوودی،حتی اروپایی چه فاصله زیادی وجود دارد.
«شش زیرزمینی» بیشتر شبیه بازی های تخیلی کامپیوتری است تا فیلم،با همان شخصیت های کارتونی که یک تنه لشگری را مغلوب کرده و پیروز می شوند.در اکثر بازی های کامپیوتری مرگ به سراغ قهرمانانش می آید و جان خود را از دست می دهند،اما در این فیلم، شخصیت های مایکل بی، مرگ را نیز مقهور قدرت خود می کنند!
«شش زیرزمینی» اثری کم مایه است که هدف از ساخت آن تبلیغ قدرت آمریکا،تکنولوژی های پیشرفته،ایجاد ترس بین ملت ها و آزادی خواهی واهی آنهاست.ماموران آمریکایی آن قدر قدرتمند هستند که حتی ۶ نفره می توانند به جنگ ارتش کشوری با سلاح های پیشرفته رفته و در طرفه العینی آنها را شکست داده و با یک عمل قهرمانانه،مملکت را از چنگ یک دیکتاتور بیرون آورده و به یک فرد از نظر خودشان معقول بسپارند!
شاید مایکل بی، پول کلانی از دولتمردان آمریکایی گرفته یا مجبورش کرده اند که چنین فیلم ضعیف و بیش از حد تبلیغاتی را بسازد.پیش از این نیز فیلم های سفارشی زیادی برای تبلیغ قدرت آمریکا ساخته شده بود،اما «شش زیرزمینی» دست همه آنها را در این زمینه از پشت بسته است!تبلیغ قدرت آمریکا در این فیلم آنچنان گل درشت است که به چشم هر کوردلی می آید.
اکثر صحنه های اکشن آن نیز جذاب و میخکوب کننده نیستند،زیرا درست مانند بازی های کامپیوتری طراحی و ساخته شده اند.برای همین بیننده به هیچ وجه تحت تاثیر این جلوه های ویژه کامپیوتری قرار نمی گیرد.
مایکل بی کارنامه درخشانی دارد و این فیلم ضعیف نمی تواند خط قرمزی روی دیگر آثارش بکشد.هر کارگردانی در دوره کاری خویش،آثار ضعیفی را نیز می سازد که اجتناب ناپذیر است.


یادداشت سیدرضااورنگ رایان رینولدز  ملانی لوران  آدریا آرجونا  بن هاردی  کوری هاکینز  پیمان معادی   دیو فرانکو مایکل بی  شش زیرزمینی  ( Six Underground)

@nasrodinmolla