بعدی
like
رییس مرکز پویانمایی صبا :

سریال‌های ایرانی مشتری‌های بین‌المللی دارند!

‏. ‏(‏۲۴-‏آبان-‏۱۳۹۷)

محمدرحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی صبا که به مناسبت هفته انیمیشن برای سخنرانی در دانشگاه تهران حضور یافته بود از موفقیت آثار این مرکز در بازارهای بین‌المللی خبر داد.

به گزارش آرت کافه ،رییس مرکز پویانمایی صبا گفت: با درخواست معاون رییس سازمان در امور سیما و موافقت ریاست محترم سازمان صدا و سیما مساعدت‌هایی در زمینه فروش خارجی آثار ایرانی انجام گرفته است که امید داریم انگیزه‌های تولیدکنندگان برای تولید آثار با کیفیت، افزایش یابد. این امر به منظور رشد کیفیت آثار ایرانی و نیز کمک به صنعتی شدن تولید انیمیشن محقق می شود.


رادیوتلویزیون محمدرحیم لیوانی   مرکز پویانمایی صبا   هفته انیمیشن دانشگاه تهران

لیوانی همچنین بر رشد کیفیت آثار انیمیشنی ایران اشاره کرد و افزود: شکرستان از جمله تولیدات این مرکز است که در فروش خارجی بسیار موفق بوده و نیز انیمیشن روبی و جوجه‌ها در هر جشنواره یا بازاری که شرکت کرده اند ،توجه کمپانی‌ها و تلویزیون‌های خارجی را به خود جلب کرده اند.

رییس مرکز پویانمایی صبا در سخنانش به توسعه انیمیشن‌سازی در ایران و حمایت مرکز پویانمایی صبا از صنعتی شدن انیمیشن ایران اشاره کرد و توضیح داد: این مرکز از سال ۷۴ با تولید ۷ دقیقه انیمیشن کارش را شروع کرده و امروز نزدیک به ۶۰۰۰ دقیقه در سال تولید دارد. در سال ۹۷ با نگاه ویژه رییس سازمان، بودجه تولید پویانمایی افزایش محسوسی داشته که به رشد اشتغال‌زایی و گسترش تولیدات تلویزیونی منجر شده است.

لیوانی همچنین درباره ضرورت‌ها و فواید تولید انیمیشن در مرکز پویانمایی صبا و اهدافی که مرکز صبا تا امروز دنبال کرده، توضیح داد و تاکید کرد: در سال ۲۰۱۶ میزان سرمایه در گردش انیمیشن جهان ۲۴۳ میلیارد دلار بوده که ۹۰ درصد آن در آمریکای شمالی و اروپا و ۱۰ درصد باقیمانده متعلق به سایر کشورهاست. کمپانی‌های تولید انیمیشن در آمریکا به منظور استفاده از نیروی کار ارزان، برون‌سپاری تولید انیمیشن به کشورهای آسیایی را از مدت‌ها پیش آغاز کرده و در قدم اول با ژاپن و بعد با کره‌جنوبی، تایوان، هند، اندونزی، چین، فیلیپین، مالزی، سنگاپور و تایلند همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که انیمیشن‌های خارجی سبک زندگی غربی را ترویج می‌کنند، بنابراین باید تلویزیون و مرکز صبا از تولیدات ایرانی حمایت ‌کنند تا کودکان ایرانی از تولیدات ایرانی بی‌بهره نمانند و نیز تولیدکنندگان ایرانی از این فرصت برای تولید انیمیشن با کیفیت، سود ببرند.

لیوانی تولید انیمیشن برای کودکان و نوجوانان را نیز از دیگر مزیت‌های مرکز پویانمایی صبا برشمرد و گفت :در خارج از این مرکز عمدتا انیمیشن‌های تبلیغاتی و نیز انیمیشن‌های تجربی و هنری که معمولا مخاطب بزرگسال دارند تولید می‌شوند.

او همچنین به پویانمایی‌های تلویزیونی اشاره کرد و توضیح داد: تولید یک سریال ۱۳ یا ۲۶ قسمتی فرایند پیچیده‌ای دارد که اوج پختگی سازندگان سریال‌های انیمیشنی را نشان می‌دهد.

رییس مرکز پویانمایی صبا گفت:ناقص بودن چرخه تولید، نبود سرمایه‌گذار خصوصی در زمینه تولید سریال انیمیشنی و محدودیت بودجه تلویزیون در این زمینه، از مه مترین چالش‌های تولید سریال‌های انیمیشنی است. چرخه تولید انیمیشن زمانی کامل می‌شود که امکان برندسازی با ارائه کتاب و نوشت افزار، عروسک و اسباب بازی از شخصیت‌های کارتونی همراه باشد و نیز ارائه این آثار در VOD و IPTV میسر شود و نیز امکان فروش خارجی این آثار مهیا باشد که هنوز این امکانات به طور کامل در ایران برای تولیدات انیمیشنی ایرانی فراهم نیست.

وی افزود: سرمایه گذاران خصوصی باید در این زمینه وارد عمل شوند ،چرا که مرکز پویانمایی صبا صرفا یک مرکز تولیدی است و فروش و عرضه محصولات در حوزه وظایف این مرکز نیست، اگرچه اقداماتی در این باره انجام داده است.
در ادامه رییس مرکز پویانمایی صبا بر اهمیت برندسازی تاکید و شاخصه‌های آن را تحلیل کرد و چند نمونه از سریال‌های موفق انیمیشنی این مرکز را نام برد.