
لیوانی همچنین بر رشد کیفیت آثار انیمیشنی ایران اشاره کرد و افزود: شکرستان از جمله تولیدات این مرکز است که در فروش خارجی بسیار موفق بوده و نیز انیمیشن روبی و جوجهها در هر جشنواره یا بازاری که شرکت کرده اند ،توجه کمپانیها و تلویزیونهای خارجی را به خود جلب کرده اند.
رییس مرکز پویانمایی صبا در سخنانش به توسعه انیمیشنسازی در ایران و حمایت مرکز پویانمایی صبا از صنعتی شدن انیمیشن ایران اشاره کرد و توضیح داد: این مرکز از سال ۷۴ با تولید ۷ دقیقه انیمیشن کارش را شروع کرده و امروز نزدیک به ۶۰۰۰ دقیقه در سال تولید دارد. در سال ۹۷ با نگاه ویژه رییس سازمان، بودجه تولید پویانمایی افزایش محسوسی داشته که به رشد اشتغالزایی و گسترش تولیدات تلویزیونی منجر شده است.
لیوانی همچنین درباره ضرورتها و فواید تولید انیمیشن در مرکز پویانمایی صبا و اهدافی که مرکز صبا تا امروز دنبال کرده، توضیح داد و تاکید کرد: در سال ۲۰۱۶ میزان سرمایه در گردش انیمیشن جهان ۲۴۳ میلیارد دلار بوده که ۹۰ درصد آن در آمریکای شمالی و اروپا و ۱۰ درصد باقیمانده متعلق به سایر کشورهاست. کمپانیهای تولید انیمیشن در آمریکا به منظور استفاده از نیروی کار ارزان، برونسپاری تولید انیمیشن به کشورهای آسیایی را از مدتها پیش آغاز کرده و در قدم اول با ژاپن و بعد با کرهجنوبی، تایوان، هند، اندونزی، چین، فیلیپین، مالزی، سنگاپور و تایلند همکاری میکنند.
وی ادامه داد: از آنجا که انیمیشنهای خارجی سبک زندگی غربی را ترویج میکنند، بنابراین باید تلویزیون و مرکز صبا از تولیدات ایرانی حمایت کنند تا کودکان ایرانی از تولیدات ایرانی بیبهره نمانند و نیز تولیدکنندگان ایرانی از این فرصت برای تولید انیمیشن با کیفیت، سود ببرند.
لیوانی تولید انیمیشن برای کودکان و نوجوانان را نیز از دیگر مزیتهای مرکز پویانمایی صبا برشمرد و گفت :در خارج از این مرکز عمدتا انیمیشنهای تبلیغاتی و نیز انیمیشنهای تجربی و هنری که معمولا مخاطب بزرگسال دارند تولید میشوند.
او همچنین به پویانماییهای تلویزیونی اشاره کرد و توضیح داد: تولید یک سریال ۱۳ یا ۲۶ قسمتی فرایند پیچیدهای دارد که اوج پختگی سازندگان سریالهای انیمیشنی را نشان میدهد.
رییس مرکز پویانمایی صبا گفت:ناقص بودن چرخه تولید، نبود سرمایهگذار خصوصی در زمینه تولید سریال انیمیشنی و محدودیت بودجه تلویزیون در این زمینه، از مه مترین چالشهای تولید سریالهای انیمیشنی است. چرخه تولید انیمیشن زمانی کامل میشود که امکان برندسازی با ارائه کتاب و نوشت افزار، عروسک و اسباب بازی از شخصیتهای کارتونی همراه باشد و نیز ارائه این آثار در VOD و IPTV میسر شود و نیز امکان فروش خارجی این آثار مهیا باشد که هنوز این امکانات به طور کامل در ایران برای تولیدات انیمیشنی ایرانی فراهم نیست.
وی افزود: سرمایه گذاران خصوصی باید در این زمینه وارد عمل شوند ،چرا که مرکز پویانمایی صبا صرفا یک مرکز تولیدی است و فروش و عرضه محصولات در حوزه وظایف این مرکز نیست، اگرچه اقداماتی در این باره انجام داده است.
در ادامه رییس مرکز پویانمایی صبا بر اهمیت برندسازی تاکید و شاخصههای آن را تحلیل کرد و چند نمونه از سریالهای موفق انیمیشنی این مرکز را نام برد.