بعدی
like
خانواده محترم شهید علی صیادشیرازی،برای حفظ شان و مقام شهید

جلوی ساخت سریال «شهید صیاد شیرازی» را بگیرید

‏. ‏(‏۱۲-‏آبان-‏۱۳۹۸)

افراد توانمندی در عرصه تهیه کنندگی و کارگردانی در کشور وجود دارند که همه آنان کاربلد هستند و در کار خویش خبره،با وجود این افراد نخبه،چرا ساخت سریال «شهید صیاد شیرازی» باید به یک تهیه کننده انتصابی و پر حرف و حدیث سپرده شود؟!

آرت کافه-سیدرضااورنگ:ساخت فیلم از روی زندگی بزرگان دینی و ملی از همان روزهای آغاز سینما مورد توجه سینما گران بوده است،زیرا این قهرمانان برای مردم بسیار مهم بوده و برای شان احترام خاصی قائل هستند.در کشور ما نیز فیلم ها و مجموعه هایی با این موضوع ساخته شده،اما هرگز در شان قهرمانان ملی ایران نبوده است.
اکثر مردم با قهرمانان کشورشان آشنا بوده و درباره آنها شناخت کافی دارند.اگر قرار است درباره این بزرگان فیلم یا سریالی ساخته شود،باید چیزی فراتر از اطلاعات مردم را به نمایش گذاشته و حرمت آنان نیز حفظ شود.متاسفانه ساخت این گونه فیلم ها و مجموعه ها در ایران،نه تنها شناخت مردم نسبت به این قهرمانان را بیشتر نکرده،بلکه برای شان ایجاد سوال کرده و دچار تشکیک شده اند.از سویی دیگر نیز شان و مقام قهرمان محترم شمرده نشده است.
ایران بزرگ، قهرمانان بسیاری را در دامان خویش پرورش داده که تاریخ شاهد صادق آن است.سینما و تلویزیون ایران یا سراغ این قهرمانان نرفته اند یا اگر فیلم و سریالی درباره آنان ساخته اند،بسیار ضعیف بوده و حق مطلب را ادا نکرده اند.برای همین مردم با آنها ارتباط برقرار نکرده و هرگز ماندگار نشده اند.
دوران ۸ سال دفاع مقدس شاهد حماسه آفرینی های جوانان برومند و شجاع ایران زمین بود،جوانانی که مانند قهرمانان تاریخی خود و چه بسا شجاع تر و پهلوان تر از آنان با جان خویش از کیان سرزمین بزرگ ایران دفاع کردند.
در دوران جنگ و پس از آن،فیلم ها و سریال های مختلفی درباره دلاوران و قهرمانان این عرصه ساخته شد،اما هیچ کدام نتوانستند عظمت و ایثار جوانان رشید ایران زمین و حماسه سازی های شان را به تصویر بکشند.به جرات می توان گفت که حتی نتوانستند سیمای ساده یک بسیجی را به خوبی تصویر کنند،چه رسد به قهرمانان و فرماندهان بزرگ ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس.
هر فیلم و سریالی که درباره فرماندهان و حماسه سرایان ایران بزرگ ساخته شد،نه تنها نتوانستند ذره ای از ابهت و شجاعت این بزرگ مردان را به تصویر درآورند،بلکه به شخصیت و شناختی که مردم از آنان داشتند نیز آسیب زدند.نمونه بارز آن فیلم «چ» بود که کارگردانش،نه تنها موفق نشد سیمای واقعی و قهرمانانه این این ابرمرد را نشان دهد،بلکه تصور و شناخت مردم از این آزادمرد را نیز دچار تزلزل و تشکیک کرد.
شهید بزرگوار علی صیادشیرازی،یکی از سرداران و قهرمانان ایران و دوران دفاع مقدس بود که دوست و دشمن به دلاوری ها و فرماندهی پرقدرتش اعتراف کرده و می کنند.بی شک ساختن سریال یا فیلم سینمایی از زندگی این شهید سرافراز کار هر سینماگری نیست.باید کسی اقدام به این کار کند که هم به کارش آشنا باشد و هم نگاهی حرفه ای داشته باشد.اگر کسی تنها برای منفعت مالی و اسم و رسم دار شدن بخواهد دست به این کار سترگ بزند،بی شک قصد دارد از مقام و جایگاه این شهید به نفع خودش سوءاستفاده کند که باید جلوی آن را گرفت.
تلویزیون قرار است سریالی به نام «شهید صیاد شیرازی» را تولید کند.این کاری است اشتباه،زیرا شرایط ساخت چنین مجموعه ای در صداوسیما مهیا نیست.اشتباه بزرگ تر اینکه تولید آن را به دست تهیه کننده ای انتصابی سپرده اند که حرف و حدیث درباره این شخص بسیار است.
شاید مدیران تلویزیون ندانند و شاید خودشان را به تجاهل زده اند،اما همه می دانند که این تهیه کننده انتصابی فقط به خاطر منفعت خویش و کسب وجهه می خواهد دست به چنین کاری بزند.وی دغدغه ای نسبت به این شهید بزرگوار و زندگی اش ندارد.اگر دغدغه مند بود،هرگز تولید این سریال را به عهده نمی گرفت و اعلام می کرد:تولید سریال درباره این شهید بزرگوار کار او نیست.
افراد توانمندی در عرصه تهیه کنندگی و کارگردانی در کشور وجود دارند که همه آنان کاربلد هستند و در کار خویش خبره،با وجود این افراد نخبه،چرا ساخت سریال «شهید صیاد شیرازی» باید به یک تهیه کننده انتصابی و پر حرف و حدیث سپرده شود؟!
اگر نیت مدیران صداوسیما و سیمافیلم برای ساخت این مجموعه خیر هم باشد،با این اوصاف کارشان ختم به خیر نخواهد شد.نتیجه کار با چنین تهیه کننده ای از هم اکنون روشن است.هم بودجه کلانی از بیت المال هدر خواهد رفت و هم شان و مقام شهید صیاد شیرازی در نزد مردم آسیب خواهد دید.
از ستاد کل نیروهای دفاع مقدس،مرکز سینمایی دفاع مقدس،حوزه هنری ،مدیران صداوسیما و سیما فیلم،می خواهیم که در ساخت این مجموعه عجله نکنند و با تحقیق و تفحص و سر فرصت، تهیه کننده ای بیابند که بتواند از عهده کار بربیاید و دغدغه مند باشد.
اگر این اتفاق نیفتاد،از خانواده محترم شهید علی صیادشیرازی عاجزانه می خواهیم که برای حفظ شان و مقام شهید، جلوی ساخت سریال «شهید صیاد شیرازی » را بگیرند.


یادداشت سیدرضااورنگ علی صیادشیرازی تلویزیون سینما سیمافیلم صداوسیما ستادکل نیروهای مصلح حوزه هنری

@nasrodinmolla